OCAK AYI ÖZ-DÜZENLEMELİ ÖĞRENME BECERİSİ: AKTİF DİNLEME
02.01.2024
‘Öz-Düzenlemeli Öğrenme Becerisi Geliştirme’ programımızda bu ay, öğrencilerimizin iletişim becerilerini en üst düzeye çıkarmayı amaçlayarak ‘Aktif Dinleme Yöntemi’ni odak noktası haline getirdik. Tüm okuyucularımızın, bu yöntem aracılığıyla daha etkili iletişim kuracaklarına ve ilişkilerini güçlendireceklerine inanıyoruz.
Aktif dinleme, etkili iletişimin temel bir unsuru olarak kabul edilir ve bireyler arasındaki anlayışı ve ilişkileri güçlendirir. Bu beceri, yalnızca söylenenleri duymakla kalmayıp, sözlerin altında yatan anlamı ve duyguyu da anlamayı içerir. Aktif dinleme, dinleyicinin tamamen odaklanmasını, söylenenleri yargılamadan anlamasını ve empatik bir şekilde yanıt vermesini gerektirir.
Aktif dinleme, dört ana bileşenden oluşur: Dinleme, Anlama, Duyarlılık ve Yanıt Verme. Dinleme aşamasında, dinleyici göz teması kurar, baş sallar ve söylenenleri tekrar ederek konuşmacının tam dikkatini aldığını gösterir. Anlama aşamasında, dinleyici, konuşmacının sözlerinin ötesine geçerek, duygularını ve niyetlerini kavramaya çalışır. Duyarlılık, dinleyicinin konuşmacının duygusal durumuna karşı empati göstermesini ve onları anlamlandırmasını içerir. Son olarak, Yanıt Verme, dinleyicinin duyduklarını onaylayan, açık uçlu sorular sorarak veya özetleyerek etkileşime geçmesini ifade eder.
Aktif dinleme becerilerini geliştirmek, karşılıklı saygı ve anlayışı teşvik eder, çatışmaları azaltır ve daha sağlıklı iletişim kurulmasına olanak tanır. Bu beceriler, iş yerinde, eğitim ortamında ve kişisel ilişkilerde paha biçilmez değere sahiptir. Aktif dinleyiciler, daha etkili liderler, takım üyeleri, arkadaşlar ve aile bireyleri olma eğilimindedirler. Dolayısıyla, aktif dinleme becerilerini geliştirmek, bireysel ve profesyonel gelişim için kritik bir yatırımdır.