Öğrenen Merkezli Ders Programı Tasarım Kılavuzu
Öğrenci merkezli bir ders programı, öğrencilerin ihtiyaçlarını, ilgi alanlarını ve öğrenme sürecine katılımlarını vurgulayan bir araçtır. Öğrencilerin farklı öğrenme stillerini ve tercihlerini göz önünde bulundururken net yönergeler, beklentiler ve hedefler sağlar. Kılavuzun amacı, öğrencilerin kendi öğrenme yolculuklarına aktif olarak dahil olmalarını sağlayarak destekleyici, etkileşimli ve güçlendirici bir öğrenme ortamı yaratmaktır.
Öğrenci merkezli bir ders izlencesi oluşturmak, öğrencilerin ihtiyaçlarına, ilgi alanlarına ve etkin öğrenmeyi içeren katılıma odaklanmayı içerir. Öğrenci merkezli bir ders izlencesi yazmanın adımları aşağıda belirtilmiştir.
1. Hedef Kitlenizi Anlayın: Müfredatı uyarlamak için öğrencilerinizin özelliklerini, tercihlerini ve beklentilerini göz önünde bulundurun.
2. Tonu ve Beklentileri Belirleyin: Ders için olumlu bir ton belirleyerek hoş geldiniz ve cesaretlendirici bir mesajla başlayın. Dersin hedeflerini, öğrenme çıktılarını ve öğrencilerin neleri başarması gerektiğinden açıkça bahsedin.
3. Öğrenci Katkısı ve Katılımını Dahil Edin: Öğrencilerin ders hedefleriyle uyumlu konular, projeler veya etkinlikler önererek ders programına katkıda bulunmaları için fırsatlar sağlayın. Müfredatın belirli yönleri üzerinde müzakere için esneklik tanıyarak öğrenme süreci için ortak bir sorumluluk gösterin.
4. Değerlendirme Yöntemlerini ve Notlandırmayı Açıklayın: Öğrencilerin ilerlemesini değerlendirmek için kullanılacak değerlendirme yöntemlerini, ödevleri, sınavları veya projeleri açıkça tanımlayın. Şeffaflığı ve anlaşılırlığı sağlamak için not verme kriterlerini ve notların nasıl belirleneceğini paylaşın.
5. Aktif Öğrenme Stratejilerini Dahil Edin: Öğrencilerin ilgisini çekecek ve eleştirel düşünmeyi teşvik edecek aktif öğrenme fırsatlarını, işbirliğine dayalı projeleri, tartışmaları ve etkileşimli etkinlikleri vurgulayın. Öğrenme deneyimlerini geliştirmek için katılımı ve sınıf katılımını teşvik edin.
6. Erişilebilirlik ve Kapsayıcılığı Ele Alın: Engelli öğrencilere yönelik iyileştirmeler hakkında bilgi verin ve öğrencileri ihtiyaçlarını bildirmeleri için teşvik edin. Ders programının ve ders materyallerinin, yetenekleri veya geçmişleri ne olursa olsun tüm öğrenciler için erişilebilir olmasını sağlayın.
7. Politikaları ve Beklentileri Açıkça İletin: Devam politikalarını, geç teslim kurallarını ve öğrenci davranış ve tutumlarına ilişkin diğer beklentileri açıkça belirtin. Saygılı iletişim, akademik dürüstlük ve ders için gerekli olan her türlü teknoloji veya araç için yönergeleri iletin.
8. Ek Kaynaklar ve Destek Sunun: Öğrencilere öğrenme yolculuklarında yardımcı olmak için ek kaynaklar, özel ders hizmetleri, ofis saatleri veya akademik destek hakkında bilgi verin. Öğrencilerin ders boyunca nasıl yardım isteyebilecekleri, soru sorabilecekleri veya geri bildirim sağlayabilecekleri konusunda rehberlik sunun.
9. Gerektiğinde Revize Edin ve Uyarlayın: Öğrencilerden gelen geri bildirimlere açık olun ve ders programını onların girdilerine veya ders sırasında değişen ihtiyaçlarına göre revize etmeye istekli olun. Müfredatın öğrenci katılımını ve öğrenme çıktılarını desteklemedeki etkinliğini sürekli olarak değerlendirin ve gerektiğinde ayarlamalar yapın.
10. Olumlu Öğrenme Ortamını Teşvik Edin: Öğrenci gelişimini ve başarısını destekleyen bir ortam yaratarak gelişim odaklı zihin, esneklik ve hatalardan ders çıkarma isteğini teşvik edin.
Bu unsurları bir araya getirerek ve ders programını öğrencinin ihtiyaçlarına göre uyarlayarak, katılımı, işbirliğini ve etkili öğrenme çıktılarını teşvik eden öğrenci merkezli bir ders izlencesi oluşturabilirsiniz.
Daha fazla bilgi almak için Ideas for making assessments in your syllabus transparent (Harvard’s Bok Center)